neděle 6. března 2016

6.3. Park Selvatura

Naším zájmem pro dnešní den byla rezervace Selvatura. Jde o primární mlžný prales, kde je možné projít asi 3 km tour po zavěšených mostech nad korunami stromů. K tomu si ještě přidáváme zahradu kolibříků. Vstáváme brzy, abychom byli v parku mezi prvními. Snídani v hotelu nám schovají. Ze Santa Eleny je to do parku asi půl hodiny cesty autem, opět po šílené cestě. Samozřejmě, že to přejedu, protože všude jsou nějaké vstupy do jiných parků. Zřejmě každý, kdo zde získal v minulosti kus pralesa, z toho udělal rezervaci a vybírá vstup. Selvatura má být vyjímečná pro svůj nedotčený biotop a navíc ty zavěšené mosty, to nás láká. Nakonec přijíždíme na parkoviště v půl osmé a jsme tu první. Ještě není horko. Projdeme recepcí a vstupujeme do pralesa. Vede tudy jediná cesta, která je z betonových kamenů. Nedá se nikam odbočit ani zabloudit. Postupně přecházíme zavěšené mosty a pozorujeme prales v různých jeho tzv. Patrech. Je zde vlhko, ze stromů visí liány, větvě jsou ověšeny mechem. Ptáci zpívají a vydávají různé zvuky, které jsou pro nás překvapivé, např. vrzání kovové branky. Celkem příjemná procházka, navíc tím, že jsme zde zcela sami. Tour zakončujeme v zahradě kolibříků, což je prostor s krmítky. Jsou to takové láhve s nějakým nektarem, uzpůsobené tak, aby kolibřík mohl vnořit svůj dlouhý zobák do otvoru, kde nektar saje pomocí dlouhého jazýčku. Úžasná podívaná, jako jsme ještě neviděli. Jsme totiž přímo mezi poletujícími kolibříky, kteří nám bzučí křidélky kolem hlav. Jsou různobarevní a velmi rychlí, ale ulovit snímek nedá práci, protože jich ke krmítkům naletává nespočet. Začínají se objevovat první turistické skupiny s průvodci, a tak toto místo opouštíme.
Od dvou hodin máme objednanou projížďku na koních na Lindora Farm, asi deset minut za městem, směrem na Puntarenas. Zlákalo nás, že vyjížďka je 1,5 hodiny s hodinovou zastávkou u teplých jezírek. Před druhou pro nás přijíždí auto a odváží nás na farmu. Jsme tu jen my dva a nijak se tu s tím nepářou. Rovnou na koně, bez přileb, se základními pokyny. To kdybych věděl, vzal bych si klobouk, vypadal bych stylově. Jako průvodce máme asi jedenáctiletého kluka. Našim koníkům se moc nechce. Jsou nějací unavení. Sestupujeme stezkou, která je prašná a samý kámen. Koně jdou opatrně, jako když soumaři vezou náklad cenného hedvábí. O nějakém rychlejším pohybu nelze uvažovat, protože podkovy po kamenech kloužou. A tak je to až k řece, kde jsou sice krásná teplá jezírka na koupání, s vyjímkou asi padesátimetrové rovinky, kde jsme mohli přidat. Počítá se s tím, že se tu budeme hodinu koupat a pak pojedeme pro změnu zase těmi kamenitými cestami nahoru. Je nám těch koníků líto. Po chvilce se rozhodujeme, že se koupat nebudeme a pojedeme zpět. To kluka překvapilo a musel volat mobilem domů, co má dělat. Nakonec se tedy pomalinku vracíme vzhůru a už si ani nevychutnáváme okolní krásnou krajinu a hory, protože se snažíme být v sedle co nejlehčí. Tady jsem pochopil, co to je dřít jako kůň. Když nás průvodce vede na další kamenitou stezku vedoucí prudce asi kilometr dolů, otáčím koně a navrhuji, že se vrátíme. V sedle jsme určitě hodinu a jen stoupáme nebo klesáme. My jsme se chtěli na koních „vyřádit“, a to tady nejde. Vracíme se jinou cestou, která je ke konci konečně rovná, tak svého koně pobídnu a poklusem dokončíme etapu před závěrečným sestupem ke stájím. Tam na nás čeká malé občerstvení, jugo, káva a sušenky.
Zítra nás čeká delší přesun směrem na Puntarenas, a pak do nejmenšího parku Manuel Antonio. Dnes jsme si již zabukovali hotely na naší cestě až do konce pobytu v Costa Rice, všechny za 35 USD každý. Prostě se zadařilo.