pondělí 14. března 2016

14.3. Nejdůležitější je hever

Slíbená sleva 5 USD za noc byla dodržena, loučíme se tedy s překrásným místem Chico Largo. V přístavu jsme včas, vyřídíme nezbytné formality v kanceláři, zaplatíme ostrovní poplatek a přesto, že jsme úplně mimo, jestli máme zaplacenou cestu zpět nebo ne, v kanceláři nám to pěkně znovu vysvětlí, i když jako gringo chci zaplatit znovu, smějí se, že je vše O.K. Hned vedle přístavu stačíme v klidu posnídat a zjišťujeme, že ceny jsou tu ještě nižší než ve vnitrozemí. Jsem rád, že jezero je klidné dnes to asi zvládnu bez nevolnosti. Nalodíme káru a trajekt hned odráží od břehu. Marťa si všimne, že s námi nastupují dva mladí lidé, ve věku našich dětí. Dívka jde o berlích, na noze ortézu. Chlapec jeden velký batoh na zádech, druhou krosnu na břiše. Úrazy na cestě, to je hodně nepříjemná záležitost. Cítíme s nimi.
Po přistání, kdy již opouštíme přístav na pevnině, Marťu opět upoutá ona dvojice. Nesvezeme je? Když se na mne tak žádostivě podívala, nemohl jsem odmítnout. Chlapec s dívkou nevěřícně naší nabídku přijali. Po cestě vyšlo najevo, že jsou z Bavorska. Jsou tu 14 dní a ještě mají 14 dní před sebou. Jedou opačně než my. Děvče si hned druhý den při špatném šlápnutí zlomilo nějaké kůstky v nártu. Protože je v Nikaragui bezplatné zdravotnictví, nevěděli jsme, že i pro cizince, museli si zaplatit jen berla a ortézu. Jsou velmi milí a těší se z toho, že se vezou v autě s klimatizací, protože cestují jako backpackers s omezeným rozpočtem. Na měsíc prý mají jen 700 USD. Jsou jako Ondra s Terkou. Nabízíme jim, že je odvezeme až do jejich hostelu, který leží v městečku u Atlantiku, San Jose del Sur, což je asi 30 km opačným směrem, než jedeme my. Jsou šťastní, tak jim ještě říkám, že na cestě se mají dělat dobré skutky, aby se cesta dařila. Asi za 15 min. se od zadního kola ozve rachot. Vystupuji z auta se slovy „doprdele“ a ze zadních dveří se vrávorá ven děvče se slovy „shit“. Zastavujeme a ano, zadní kolo je prázdné. No, není to problém, rezervu máme, jdeme na to! Cože? V autě není hever! Jsem fakt dobrej, ale tu káru nenadzvednu. Marťa stopuje a hned druhé auto jí zastavuje. Zatímco já povoluju šrouby, chlapec vyndavá rezervu z kufru, Martinka zmermomocní zastavivšího řidiče, aby nám půjčil hever. Ten se slovy, že tu věc v autě někde má, ale že to nikdy nepoužil, přináší cosi, obalené rzí. Naštěstí to rozpohybuju, je to hever! Pak už to jde ráz na ráz, jako ve stáji F1. I Nikaragujec prohlásil, že už alespoň ví, jak se ta věc používá.
Vysazujeme mláďata u jejich hostelu a jedeme zpět na Granadu. Máme v plánu se rychle ubytovat a ještě stihnout park Masaya s aktivním vulkánem. Už z dálky se mi zdá, že se z toho kopce kouří. Když se nám podaří najít vstup do rezervace, strážce nás tam nepustí. Sopka prý nemá dobrou náladu. Teď je to příliš nebezpečné a vypadá to, že bude zlobit tak měsíc. Zajedeme tedy alespoň do městečka Masaya, odkud je z nábřeží na kouřící vulkán hezký výhled a uděláme pár fotek. Vjedeme i do centra, kde chceme znovu navštívit tržnici, že zde povečeříme, ale tam narazíme na týpka, který nám chce za úplatu hlídat auto. Navrhuje 100 Cordobas za hodinu. Vysmějeme se mu, parkování je zde volné, ale musíme to místo opustit, protože je zkušenost, že když se nezaplatí, něco na autě poškodí, aby jako zelenáči dostali lekci. V Masaye je zrovna špička, centrum jídelnami nepřekypuje, už jsem z toho všeho dnes vystresovaný, chci z toho města vypadnout, chci už neřídit, na slunci je pořád kolem 40 stupňů, chci relax. Jenže jak se z toho přeplněného města dostat? Nikde žádné ukazatele, tak se proplétáme uličkami, troubení, motorky, lidé vrhající se do silnice, prostě chaos. Když se vymotáme, jsem na už na šrot. Jenže se chceme najíst. Mám blbý nápad, že se najíme v centru Granady. Ještě blbější nápad je, že tam vjedu autem! Stejná situace, navíc se dostanu za nějakým taxíkem na největší tržiště. Pro představu, pražský Havelský trh, dlouhý asi 2 km a tam popojíždíme, mezi trhovci a davy, my! Když jsem to konečně projel, ještě jsem zajel do nějakého gheta, kde už nebyla ani silnice. Opět se vymotáváme z toho bludiště neznačených ulic, ale protože Granadu už trochu známe, nakonec se vymotáme. Moje nervy jsou na zadní kapotě, na palubě je dusno. Protože cítím odpovědnost za pravidelnou stravu, vydáváme se ještě jednou do centra, tentokráte pěšky. Zítra bude líp!