pondělí 29. února 2016

29.2. Napříč Panamou

Ráno, po včerejším vyčerpání z ďábelského panamského slunce, je velmi pomalé. Rozbolavěly se odřeniny a kůže je na některých místech dost zarudlá a každý krok je bolestivý. Jsem spálený vlastně jen za krkem a na nártech, ale stačí. Marťa je v pohodě, alespoň to tvrdí. Řeší to Brufen, abych mohl vůbec odjet. V 8,00 odjíždí mikrobus od místního supermercada do Las Tablas, kde cca po tři čtvrtě hodině jízdy musíme přestoupit na další mikrobus do Chitré. Spojení se nám daří navazovat tak, že jen přestupujeme z busu do busu. Z Las Tablas je to zase jen tři čtvrtě hodiny, jízdné je asi 4 USD. Z Chitré na bus terminálu de Herera máme zase štěstí, přestupujeme rovnou na stejném terminálu do busu do Santiaga, cesta asi hodina a půl a v Santiagu honem na další přestup, za dvacet minut odjíždí autobus do Davida, což je druhé největší město Panamy, odkud se přejíždí po Panamerika's highway do Costa Ricy. Cesta do Davida trvá asi 5 hodin v šíleném autobuse bez klimatizace s otevřenými okny. Připadal jsem si jak v sauně, kde mi do obličeje z každé strany někdo fouká horký vzduch z fénu zapnutého na plný výkon. Ale to ještě není konec. Plánujeme, že po příjezdu proběhneme Davidem a najdeme nějaké elektro, kde bychom mohli koupit nějaký fotoaparát. Jenže okolí autobusového terminálu v Davidu je rozpálené tržiště, nic přívětivého. Vyptáváme se, kde je centrum, z batohy na zádech se prodíráme tím mumrajem, všude odpadky a auta. Nakonec skončíme v prodejně s mobilními telefony, těch je tu nejvíc, kde dostaneme informaci, že v centru města foto prodejnu nenajdeme, že musíme do obchodní zóny, která je místním autobusem, opět mikrobus, a že je to asi 15 min. Hledáme stanoviště busu, nacházíme a vyrážíme. Ptám se místních, kde to je, kde máme vystoupit a oni nás upozorní. Ale průvodčí, že ne, že tady ještě ne, protože jsme mu řekli cílovou stanici, tak myslí, že jedeme tam. Než se domluvíme, jsme asi o pět stanic dál a musíme se vracet. Tentokrát už najisto, nacházíme velký obchod Pana Foto a úspěšně pořizujeme digitální fotoaparát, vodě odolný! do 8 metrů! Honem zpátky na terminál a na autobus do Boquete, opět asi hodinu a půl jízdy. Starý školní autobus je při našem příchodu zcela zaplněný, ale průvodčímu to nevadí. Strká nás dozadu, pak ukáže na jednoho cestujícího aby se zvedl a pustil mučačitu sednout mezi. Marťa nechce, ale je to příkaz. Sedí mezi dvěma chlapama a já na sedačce za ní, taky s dvěma, ale na kraji, na půl zadku, stejně jako ten přede mnou, co se musel zvednout. No, bylo nám ho moc líto, celou cestu se kroutil, protože na sedadlo se vejdou tak max. dva evropské zadky. Za chvíli mi už bylo líto i mě samotného, protože po celodenním kodrcání ještě sedět na půlce zadku...
V šest večer jsme konečně v Boqute. Horské městečko v blízkosti vulkánu Barů má konečně příjemný ráz panamského venkova. Je tu citelně chladněji, musíme vyndat mikiny. Po deseti hodinách cestování jsme na kov, oteklé nohy jak konve a teď ještě najít ubytování. Martinka se svým Lonely Planet má tip, já ten hostel vidím hned padesát metrů od nás na náměstíčku. Tohle musí vyjít! Dál už se nedoplazím! Vyšlo to, hotel Mamalena má volný pokoj. Jsme zachráněni! Backpacker's navždy!